Thursday, August 4, 2011

Dugaan Ramadhan

Assalamualaikum...;)



Alhamdulillah kita dah menjalani ibadah puasa di hari yang ke-4. 

Banyak kepentingan yang kita dapat bila berpuasa pada bulan Ramadhan ni. Nabi Muhammad s.a.w. juga ada menyatakan tentang kepentingan Ramadhan seperti berikut :

"Wahai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Dalam bulan Ramadhan ni lahh Allah banyak test kita dengan dugaan2 supaya kita ni boleh bersabar dengan dugaan2Nya ataupun sebaliknya.







Dugaan aku pada bulan Ramadhan kali ini ada dua. Ini baru dua, tak tahu la esok lusa pulak berapa kan?.Wallahua'lam.

Dugaan pertama aku, waktu sehari sebelum start nya puasa iaitu pada hari ahad. Aku dan kawan2 aku ( kawan2 aku pun mengalami dugaan yang sama ) hilang benda yang berharga! Nak tahu apa?? 



SKRIP!!

Skrip ni kalau hilang memang makan tak lalu, mandi tak basah, apa2 semua lah sebab teringatkan skrip yang  dah di tapis/semak oleh ustazahh untuk assignment bahasa arab aku. Haishhh~ kalau hilang nihhh mampuihhh , tak larat eden nak buat balik semula!

TAPI..Alhamdulillah selepas 3 hari berlalu, aku dapat tahu skrip kami tu dah jumpa balik! Tapi dalam tempoh masa 3 hari tu kan aku rasa macam hilang ANAK!! hahaha. risau risau~


Dugaan yang kedua berlaku waktu zohor tadi.. Haishhh, complicated sungguh hidup aku tadi. Huru- hara! Ceritanya macam ni.
Macam biasa aku suka duk lepak bilik sebelah aku. Lepak punya lepak punya lepak punya lepak punya lepak..tertidur plakk (comel tak?? hahaha ). Dengan tak bawa kunci bilik apa semua. Bangun2 je ingat nak pi solat kat bilik sendiri, pastu pukul 2.30 tu pulak ada kelas kan. Sampai2 je kat bilik , Alamak!! PINTU KUNCI!! call roommates aku yang lain...call punya call punya call punya call punya call..diaorang dah keluar, ada kelas! Memang cuak gila la aku! dah pukul brapa da kan nak p kelas lagi. Then, aku minta tolong rakan2 untuk pecah kan pintu bilik kesayang aku tu. Macam biasa laa kan guna kad. Tahu?? Kalau dah tahu senyap! hehe.

Dan Alhamdulillah selama beberapa minit cubaan memecah kan pintu akhirnya berjaya juga buka pintu bilik ku tapi sayangnya tombol pintu ku sudah rosakkk!! whoaaa...malang betul nasib.huhu.




ok.itu je nak share..:)


~peace~
;)
Assalamualaikum




21 comments:

Muhamad Syafiq said...

selamat berpuasa ..

Akulah Pak Lan said...

malam ni boleh curi2 masuk bilik fizz..kah kah kah

kaizen said...

dugaan tu....

latest entry ST : Nisbah Lelaki-Perempuan

kembatolo™ said...

jangan lupa ganti balik pintu tu. kahkahkah

Farierahasanz said...

selamat ke anak cucu .. eh , salah lagi . .ahahaa

selamat berpuasa yaww
anda sgt comel bile lepak n lepak n lepak lagi sampai tertido. . wakakakaa ~

Anis Adila Aris said...

ala...banyaknya dugaan..
kawan sy pernah terkunci dari luar..bwu lpas mandi lak..haru betul..kiki

sYafIk-wAy said...

selamat berpose !

Mr.B[e]ave[R] said...

alamak..x sengaje terganas lebih kat tombol pintu..xpew la,buleh di ganti..dugaan tu

Mr.B[e]ave[R] said...

dugaan di bulan puasa..banyak bersabar

http://kainpelikatbiru.blogspot.com/

|ShaChaPe'ah| said...

blok korg pon gune skill yg sme ke nk pecahkan pntu??haha:D

Wanz Mejuez said...

awk jentik jentik tombol pintu tu ke sampai rosak eh? hehehe dasyat..

aku tk tahu nak pecah masuk guna kad ni... ahahah ajar lah aku pleaseeeeeeeeee.. akak terhebat.. hehe

FizaFizz said...

@epi: ye2..selamat berpuasa juga :)

FizaFizz said...

@paklan: haha..meh amek lima bukuk ni dulu!! hak3

FizaFizz said...

@kaizen : yeahhh..dugaan ..huhu

FizaFizz said...

@kembatolo : sampai skrg nihh..tak ganti2 lagihh..ehehe

FizaFizz said...

@farierahasanz : Aminn~ hehe

erkkk...comel ea? hehe..tq2 :P

FizaFizz said...

@Anis ADILA ARIS: PERGHHH..haruuu gilaaa! hehe

FizaFizz said...

@syafiqway : selamat2..hehe

FizaFizz said...

@|shachape'ah| : aah..sama je..hehe

FizaFizz said...

@wanz wejuez : jangan nak gebang lahh tak tahu..hak3

zEri sAfEerA said...

uish,,, ganas. hehe :D
btw, selamat berpuasa :)

Followers

♥kisahlovelymyrtle♥